Waarom een nieuwsbrief nog steeds werkt
Sommigen zien het als ‘spam’ of als ‘schieten met hagel’ – iets van vroeger, nog van vóór de opkomst van social media.
Natuurlijk heb je daar alle reden toe: om in een overvolle mailbox op te vallen, moet je van goeden huize komen. Toch is e-mail nog steeds een van de meest effectieve marketingkanalen.
Hoewel 80 procent van de internetgebruikers social media heeft, bezit vrijwel iedereen een e-mailadres. Op social media krijgt je doelgroep een willekeurige stroom aan berichten te zien, terwijl een nieuwsbrief een bewuste keuze is. Wie zich inschrijft, is al geïnteresseerd.
Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en consistenter dan social media. Open-rates en click-through rates maken een nieuwsbrief goed meetbaar, in tegenstelling tot organische social-berichten die op de tijdlijn tussen talloze andere afzenders verdwijnen – dát is pas echt ‘schieten met hagel’.
Hoe je dat doet?
Na wat onderzoek kom ik tot zeven stappen. Ik deel ze hier:
1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief
Wil je de lezer informeren, overtuigen, inspireren, activeren of amuseren? Of het liefst allemaal tegelijk? De focus in je nieuwsbrief is cruciaal. Zet voor jezelf op papier welk doel je hebt. Met andere woorden: wat wil je bij je ontvanger bereiken?
2. Bepaal je doelgroep
Je kunt niet iedereen op dezelfde manier benaderen. Denk na: wie is je doelgroep? Let op kenmerken zoals leeftijd, woonplaats, koopgedrag, interesses en opleidingsniveau. Schrijf op wie tot je doelgroep behoort.
3. Bepaal de behoefte van je doelgroep
Stel de juiste vragen:
– Wat vindt mijn doelgroep interessant?
– Wat moet mijn doelgroep weten?
– Wat verwacht mijn doelgroep?
– Welke boodschap wil ik overbrengen?
4. Bepaal het onderwerp en de sub-onderwerpen
Een overload aan onderwerpen werkt niet. Houd het simpel en bouw de spanning op. Focus op één, maximaal twee onderwerpen en verleid je lezer tot een doorklik naar een landingspagina.
5. Breng structuur aan
Je hebt nu je doel en onderwerpen bepaald. Nu is het tijd voor structuur.
- Verzamel alle relevante informatie en
- schrap het irrelevante.
- Maak een duidelijk begin, midden en eind.
- Begin met de belangrijkste boodschap.
- Speel in op actualiteit, branchetrends en reviews.
- Wissel tekst af met pakkende visuals.
- Zorg dat alles nieuwswaardig blijft en houd vast aan je doel.
6. Trek de aandacht
De spanningsboog van internetgebruikers is kort. We schakelen moeiteloos tussen WhatsApp, e-mail en nieuwsberichten. Alleen écht prikkelende content houdt de aandacht vast.
Zorg dus dat je opvalt en dat de lezer zich aangesproken voelt. Gebruik een opvallende uitspraak, een bijzonder feit of een flauwe grap. Doe het anders dan de rest: wees creatief en onderscheidend—laat dat zien!
7. Maak de lezer actief
Je nieuwsbrief wordt goed gelezen. Heel fijn. Maar wat nu? Wat wil je dat de lezer doet? Nog een keer lezen, iets anders bekijken, contact opnemen?
Laat je nieuwsbrief niet doodlopen!
Zorg voor een duidelijke call-to-action:
- Verleid je lezer naar een uitgebreide versie van je nieuwsbrief.
- Wijs op je diensten, je beste reviews of een nieuwe video.
- Maak je call-to-action opvallend: gebruik kleur, vorm en lettertype.
- Trek alles uit de kast om de lezer te laten doen wat jij voor ogen hebt.
- Wees niet passief (“je kunt, je mag”), maar directief (“doe dit, klik hier”).
- Maak het concreet en positief: “Vraag een gratis proefversie aan” of “Plan hier een gratis afspraak”.
Hulp nodig bij je nieuwsbrief?
Vind je het lastig om een pakkende nieuwsbrief te schrijven? Geen zorgen! Ik help je met een doeltreffende nieuwsbrief die je lezers raakt en activeert.
